HR

Objavljeno: 10.04.2013.

Župno hodočašće mladih iz župe Pregrada u Rim

Svi putovi vode u Rim

Nije to bio Uskrs kao i svake druge godine. Mnogo toga je bilo veoma slično: blagoslov šunke, jaja i kolača, odlazak na svetu misu u našoj prepunoj zagorskoj „katedrali“, ručak s obitelji, druženje s rodbinom i prijateljima, cjelodnevno slavlje u znaku molitve i pjesme. No tijekom poslijepodneva se osjetila posebna radost, počelo je pakiranje kofera za dalek put.

U predvečerje ćemo se opet okupili u našoj crkvi, kako bismo započeli naše hodočašće u Rim. Da, hodočastimo u vječni grad Rim. Uzbuđenje je poraslo kada sam vidio ispunjenu crkvu. Prizor je bio predivan. Nakon što je vlč. Vladimir blagoslovio hodočasnike, dobili smo kratke upute od vodiča i organizatora hodočašća, našeg dragog kapelana Tomislava. Ispred crkve su nas čekala dva autobusa. Dan je polako bio na izmaku, a mi smo krenuli na put. Noć je protekla veoma brzo uz molitvu i pjesmu.

Putovima sv. Pavla

Prvi dan našeg hodočašća započeli smo posjetom bazilici sv. Pavla izvan zidina. Već sâm ulazak u trijem ispred bazilike nas je ostavio bez daha. Prepun zelenila, omeđuje ga mnoštvo velebnih stupova, a u sredini se nalazi veličanstveni kip sv. Pavla. Ulaskom u baziliku zamjećuje se strop koji je bogato ukrašen zlatnim ukrasima načinjen od naše slavonske hrastovine.

Veliki broj stupova u bazilici se doima kao da se neprekidno nastavlja sa trijema bazilike. U medaljonima koji se nalaze iznad stupova nalazi se neprekidni niz papa od sv. Petra pa sve do Benedikta XVI. (kažu da će i papa Franjo veoma brzo dobiti mjesto odmah do pape u miru Benedikta). U bazilici smo slavili sv. misu te se pomolili kraj čuvenih relikvija sv. Pavla koje se nalaze ispod glavnog oltara. Nakon zajedničke fotografije u bazilici put smo nastavili prema rimskim katakombama. Došli smo do Apijeve ceste te prošli kraj poznate kapele Quo Vadis podignute na mjestu gdje se sv. Petru ukazao Isus.

U blizini se nalazi velika površina gdje se u podzemlju nalaze Kalikstove katakombe. To su kilometarski dugi neprekidni hodnici u kojima je pokopano preko pola milijuna ljudi (među kojima je i neliko papâ). Rasprostiru se na nekoliko razina. Kroz katakombe nas je proveo dragi don Mate, svećenik salezijanac koji već više godina vodi grupe katakombama te ih uveseljava svojim vedrim duhom i zanimljivim pričama. Nadalje smo posjetili mjesto na kojem je mučeničkom smrću umro sv. Pavao, a na kojem je sagrađena crkva sv. Pavla na tri fontane.

Legenda kaže da je sv. Pavlu odrubljena glava, a na mjestu na kojem je krv dotakla tlo su nastala tri izvora. Ta tri izvora se nalaze u crkvi sv. Pavla od tri fontane, kao i stup na kojem je ubijen sv. Pavao. Na kraju dana smo posjetili Castel Gandolfo, ljetnu rezidenciju u kojoj se odmaraju pape. To je mali gradić nedaleko Rima koji se nalazi na brežuljku kraj prekrasnog jezera. Mnogi su na glavnom trgu prepoznali papinsku ljetnu rezidenciju te mjesto s kojeg nas je pozdravljao papa Benedikt XVI. zadnjeg dana njegovog pontifikata. Prvi dan hodočašća se bližio kraju te smo krenuli prema smještaju u samostane. Nakon okrjepe smo brzo krenuli na počinak jer je sljedeći dan buđenje bilo zakazano već u cik zore.

U Vatikanu

Drugog dana smo već u 5:30 krenuli prema Vatikanu. Jutro smo započeli sv. misom u bazilici sv. Petra u Vatikanu. Nakon sv. mise smo razgledali Trg sv. Petra. Prošli smo Trgom uzduž i poprijeko, napravili nekoliko zajedničkih fotografija za uspomenu, no nakratko su nas prekinuli valovi kiše. Vrijeme tog cijelog dana je bilo poprilično promjenljivo, na što smo bili upozoreni da je karakteristično za Rim. U blizini Trga sv. Petra se nalazi hrvatska ambasada. Običaj je da se grupe hodočasnika na kratko zaustave kraj ambasade te zapjevaju pokoju pjesmu.

Ne moram ni spominjati da mi nismo prekidali tu tradiciju. Otpjevali smo prekrasnu marijansku pjesmu Rajska Djevo. Nastavili smo pješačiti do Castel Sant' Angela, odnosno tzv. Anđeoske tvrđave. Nju je sagradio car Hadrijan kao svoj mauzolej, a služio je i kao ombrambena tvrđava na obali rijeke Tiber. Anđeoskim mostom, također jednom veličanstvenom građevinom iz doba cara Hadrijana, prešli smo na drugu stranu Tibera te razgledali još nekoliko znamenitosti u blizini. Nakon ručka i kratkog odmora, vratili smo se do Vatikana te posjetili Vatikanske muzeje.

Vatikanski muzeji sadrže neprocjenjiva kulturna bogatstva: galerije kipova, poprsja, reljefa, tapiserija, slika itd. Posebno su nas se dojmile Raffaellove sobe koje su oslikane brojnim freskama. Kruna svega je bio obilazak Sikstinske kapele. Biblijski motivi ukrašavaju sve zidove i predivan svod. Zidove su oslikali Boticelli, Rosselli i Pinturicchio, a neki njihovi radovi su: Mojsijev život, Kristov život, Mojsijev put u Egipat, Isusovo krštenje, Prijelaz kroz Crveno more, Predaja ploča Saveza, Govor na gori i mnogi drugi. Veličanstveni poduhvat je Michelangelovo oslikavanje svoda Sikstinske kapele na kojem se nalazi devet velikih četvorina s pričama o postanku. Na kraju je pak preostalo malo vremena da razgledamo baziliku sv. Petra te smo se uputili na večeru i počinak u naš privremeni dom kraj Rima.

Događaj koji ćemo pamtiti cijeli život

Sljedeći dan je započeo ponovnim dolaskom u Vatikan na audijenciju Svetog Oca pape Franje. Uz mnoštvo drugih mladih iz cijelog svijeta, te srijede je audijenciji prisustvovala i velika grupa hodočasnika iz Pregrade. Papu smo pozdravili dok nam je prolazio u neposrednoj blizini. Oduševio nas je svojom jednostavnošću i poniznošću. Trnci su nas prolazili kada mu je cijeli Trg sv. Petra klicao i pljeskao. Bio je to događaj kojeg ćemo pamtiti cijelog života.

Nakon audijencije i zajedničkog fotografiranja, slijedilo je uspinjanje na kupolu bazilike sv. Petra. Do nje su vodile strme stepenice koje su se činile beskrajnima. No, kada smo stigli na vrh, svi smo u trenu zaboravili na umor. Prizor koji nam se prostirao pred očima bio je veličanstven. Trg sv. Petra nam se prostirao kao na dlanu, a pogled je pucao daleko u daljinu. Svi smo se uvjerili da je Rim jedinstven i jedan od najljepših gradova u svijetu. S kupole smo se spustili liftom direktno u baziliku sv. Petra. Obišli smo još neke dijelove bazilike, spustili se u kriptu na grob sv. Petra te vidjeli grobove mnogih papâ.

U popodnevnim satima smo se uputili prema Piazzi Navoni. Na njoj se skupljaju svakodnevno brojni umjetnici koji svojim radom nadahnjuju i ovjekovječuju brojne ljepote grada Rima. Na Piazzi Navoni dominiraju tri fontane te predivna barokna crkva svete Agneze. U blizini se nalazi velebni Panteon kojeg krasi veliki trijem sa šesnaest stupova, ispred njega se nalazi obelisk, a na vrhu panteona je kupola koja sadrži otvor kroz koji ulazi svjetlo. Stvara se dojam kao da nebo ulazi u unutrašnjost hrama. Nakon Panteona smo posjetili crkvu svete Marije nad Minervom u kojoj se ispod glavnog oltara čuva tijelo sv. Katarine Sienske.

Također se ovdje nalaze grobovi dvojice papâ: Lava X. i Klementa VII. Sljedeća znamenitost koju smo posjetili je Fontana di Trevi. Ona ja uistinu najljepša fontana u Rimu. Oko nje je sve vrvilo turistima. Svi su htjeli uloviti što bolji kadar za fotografiranje te za bacanje novčića kako bi se, prema legendi, vratili u Rim. U predvečerje smo posjetili crkvu sv. Jeronima te slavili sv. misu.

Na svakom koraku ostaješ bez daha

U četvrtak smo krenuli prema Lateranu koji je bio papinska rezidencija do početka 14. stoljeća. Ovdje se nalazi bazilika sv. Ivana Lateranskog. Razgledali smo baziliku, a posebno su nas se dojmili kipovi apostolâ koji se nalaze u bočnim nišama između mramornih stupova. Također se posebno ističe pozlaćen strop te prizori iz Starog i Novog zavjeta na bočnim zidovima iznad kipova apostolâ. Ovdje smo također slavili sv. misu. Odmah do bazilike se nalazi i krstionica.

Nadalje smo posjetili Svete stube kraj kojih se nalaze dvije zanimljive skulpture: Judin poljubac i Pilat pokazuje Isusa narodu. Nadalje smo posjetili posljednju u nizu velikih rimskih bazilika: Santa Maria Maggiore. Ona je najveća među crkvama posvećenih Djevici Mariji, a nama je značajna po tome što je naš blaženi kardinal Alojzije Stepinac, nadbiskup zagrebački, u njoj slavio svoju mladu misu. Slijedio je put prema starom dijelu Rima: Koloseju, Konstantinovom slavoluku, rimskim forumima (Forum Romanum) i ostalim znamenitostima. Kod Koloseja smo vidjeli mjesto na kojem papa predvodi Križni put na Veliki petak.

Prošli smo i Kapitolijskim trgom na kojem se nalazi kip Marka Aurelija, jedini sačuvani brončani kip iz starog Rima. Vidjeli smo velebni spomenik Vittoriju Emanueleu II. koji je podignut za obljetnicu talijanske nezavisnosti. Posjetili smo još nekoliko crkava, kroz ključanicu vidjeli kupolu bazilike sv. Petra sa drugog kraja Rima te prošetali Parkom zaljubljenih. Tako je došao kraj našem posljednjem danu u Rimu.

Grad sv. Franje

U petak ujutro smo nakon doručka krenuli prema Asizu. Nakon četverosatne vožnje smo stigli u grad sv. Franje. Odmah nas se dojmila pojava male kapelice (Porcijunkula) unutar velebne crkve Svete Marije od Anđela što je jedinstveno u svijetu. Srednjovjekovni gradić Asiz se nalazi na obližnjem brežuljku. Penjući se na brežuljak mogu se vidjeti: predivan samostan, srednjovjekovne građevine, brojni maslinici i sl. Posjetili smo najstariju crkvu u Asizu – Santa Maria Maggiore ili Santa Maria Sopra Minerva te baziliku sv. Franje Asiškog kraj koje se nalazi samostan.

Bazilika se sastoji od gornje i donje crkve. U donjoj crkvi smo slavili sv. misu te molili na nakane za pokojne naše župljane. Nakon sv. mise smo razgledali gornju crkvu u kojoj se nalaze freske iz života sv. Franje. Na kraju smo posjetili i baziliku sv. Klare te molili na njenom grobu. Naše hodočašće se bližilo kraju te smo u ranim večernjim satima krenuli prema Hrvatskoj.

Putem nas je pratilo kišno vrijeme, no naša srca su bila ispunjena radošću i toplinom. Uz molitvu i pjesmu je brzo prošao cjelonoćni put do naše drage Pregrade. Zahvaljujemo dragom Bogu što nas je pratio cijelim našim hodočašćem te što smo stekli nova iskustva i neizbrisive uspomene koje ćemo pamtiti cijelog života.