HR

Aktualnosti

Objavljeno: 17.03.2013.

Održan stručni skup za vjeroučitelje

 

Ponovljeni stručni skup na temu Odnos vjere, znanosti i kulture za vjeroučitelje Zagrebačke nadbiskupije i Bjelovarsko-križevačke biskupije održan je 16. ožujka 2013. u prostorijama Nadbiskupijskog pastoralnog instituta, a u organizaciji Ureda za vjeronauk u školi i Agencije za odgoj i obrazovanje.

Čovjek je obredno biće

U dvama uvodnim predavanjima tema je promišljena s dva vida. U prvome je predavanju mons. Ivan Šaško govorio na temu Obredi i simbologeneza u suvremenim kulturalnim procesima upravo zbog stanja kakvo danas zatičemo na Zapadu – a rdi se o problemu novih ritualnosti i stvaranja simbola. Sa sobom to nosi nedostatak vrjednovanja i i razumijevanja uloge i mjesta obreda u oblikovanju društva.

Izlaganje je višeslojno obrađivalo fenomen obreda, kao i njihov status antropološke konstante, odnosno prisutstvo u svim vremenima i kulturama. Čovjek je kao obredno biće postavljen u središte proučavanja, pri čemu je odvojena njegova ritualiziranost i u suvremenom svijetu. Ta je problematika konkretizirana kroz pojmove suvremene mitogeneze, sibologeneze i tabu-ustroja.

Obredi pokazuju da ne postoje društveni čini koji bi isključivali simboliku. Velik je broj ceremonija koje prate javni i privatni život ljudi u potrazi za ustrojem koji nudi neki smisao. Unatoč tendenciji banaliziranja simbola, društvo ipak stvara određenu simboliku. Društvo bez vjere u neku djelotvornu žrtvu ne postoji – i tu se otkriva kršćanska paradigma koja se temelji na božansko-ljudskom simbolu – Isusu Kristu.

Simboli stoga nisu nestali niti su suvišni – oni se jednostavno redefiniraju tako da revolucije različitih profila iznjedruju svoju simboliku i obrednost. Kao ilustraciju događanja sa simbolima u današnjem društvu, mons. Šaško poslužio se i slikama nogometa i lova, koje nude obilje primjera stvaranja obreda i simbola.


Vraćanje na temelje razlikovanja dobra i zla

Profesor Matulić je, s druge strane, govorio o promjeni recepcije današnje kulture s II. vatikanskom saborom kao polazištem, koji njeguje optimističan i pozitivan govor. Osobito u današnje vrijeme treba se kršćanin angažirati u kritičkom sagledavanju stvarnosti, ali bez osude, te mudrošću razlikovati dobre od loših, odnosno istinite od lažnih vrjednota.

Sve više otkrivamo kako je tehnički i racionalni um uz mnoge rješenja problema iz prošlosti nagomilao tim više novih pitanja i problema. Paradoks je današnjice što obilujemo mnogim dobrima, a sve je više siromaštva, raznih oblika ropstva. Predavač naglašava kako je to zbog činjenice da krštenici nisu svoju vjeru još izabrali. Stoga danas mnogi pribjegavaju različitim pokušajima tumačenja svijeta koji više nisu kršćanski.

Nagomilani problemi društva ipak su dokaz da je čovjek sakat. Važno je stoga vratiti se na temelje razlikovanja dobra i zla kako bi se napokon ostvario određen napredak. A upravo je tu i doprinos kršćanstva koje je u tom smislu i moderno i poželjno.



Tehnološko znanje u nastavnom procesu i učenju

Nakon predavanja, pedagoške radionice odvijale su se u četiri pravca. Radionicu Vizualno oblikovanje usporedne vremenske crte znanosti, religije i umjetnosti vodila je Ivana Balić. Radionica je zamišljena kao spoj triju likovnih područja – novih medija, slikarstva i primijenjene umjetnosti i dizajna, gdje su neki događaji iz povijesti prikazani na vremenskoj crti u tehnici svilenog kolaža.

Dr. sc. Davorka Radovčić vodila je radionicu pod naslovom Odnos vjere i znanosti. Nakon uvodnog izlaganja voditeljice, vjeroučitelji su samostalno istraživali nekoliko zadanih ličnosti koje su život posvetile s jedne strane znanosti, a s druge Bogu u smislu svećeničkog ili redovničkog poziva. Radionica

Mogućnosti upotrebe digitalnih medija u nastavi vjeronauka održana je pod vodstvom mr. sc. Lane Ciboci. Voditeljica je na konkretnim primjerima pokazala kako tehnološko znanje iskoristiti u korist nastavnoga procesa i učenja. Nada Babić, prof., vodila je radionicu pod naslovom Hrvatska književnost u zrcalu suodnosa vjere, znanosti i kulture. U radionici su se raščlanjivala pjesnička djela, budući da se u predmetima Hrvatski jezik i Vjeronauk tijekom osnovnoškolskoga i srednjoškolskoga vjeronauka isprepliću navedene sastavnice.

Stručni skup s istom temom ponovit će se 20. travnja 2013. s ograničenim brojem od 120 sudionika, a prijave se izvršavaju na www.ettaedu.eu

Sanja Plevko

Ispišite stranicu: