HR

Aktualnosti

Objavljeno: 04.11.2012.

Mjesec bioetike u Samoboru

 

U župi sv. Anastazije u Samoboru, 30. listopada, završen je projekt „Mjesec bioetike u Samoboru", u sklopu kojeg su kroz četiri uzastopna utorka održavana predavanja o aktualnim temama iz područja bioetike. Projekt je osmislio i organizirao župni vikar Mario Pavić, a na njemu su sudjelovali mladi iz domaće te susjednih župa Samoborsko-okićkog dekanata.

Predavanje na temu „Bioetika kao znanost i uvod u teme" održali su 9. listopada vlč. Mario Pavić i Ivan Begović. Mladima su približili značenje pojma bioetike, razvoj i ulogu bioetike kao znanosti, probleme, izazove i područja koja ona obrađuje, s posebnim osvrtom na dokumente Katoličke Crkve koji govore o dostojanstvu čovjeka, zaštiti života te pravima čovjeka i obitelji.

Zagrebački pomoćni biskup Valentin Pozaić održao je 16. listopada predavanje na temu „Umjetna oplodnja - plodite se i množite". Pojasnio je razliku između u društvu neprestano isticanog „prava bračnog para ili individue na dijete" i poricanog i prešućivanog „prava djeteta kao novog, neponovljivog i jedinstvenog ljudskog bića". Kad je riječ o neplodnosti, upozorio je na uzroke psihičke naravi kao glavne čimbenike takvog stanja kod većine parova, te preporučio NaPro tehnologiju i Fertility Care metodu kao etički prihvatljive, učinkovitije i jeftinije u liječenju neplodnosti.

Među razlozima zbog kojih se Crkva protivi Zakonu o medicinski pomognutoj oplodnji, istaknuo je zamrzavanje ljudskih bića, uskraćivanje djetetu prava na jednog roditelja – oca, otvaranje banke ljudskih bića u Hrvatskoj te doniranje djece u stadiju embrija. U tom smislu je pohvalio zajedničku izjavu predstavnika vjerskih zajednica protiv navedenog zakona, kao i napore građanske inicijative „I ja sam bio embrij".

U utorak, 23. listopada predavanje na temu „Abortus i eutanazija kroz 5. Božju zapovijed - ne ubij!" održala je dr. med. Mirjana Radan, spec. ginekologije i porodništva, ujedno profesorica filozofije i religijske kulture. Kroz primjere iz vlastitog kliničkog iskustva posvjedočila je kako su žene koje dolaze na pobačaj često prisiljene od supruga i drugih članova obitelji, te da je često dovoljan razgovor i ohrabrenje liječnika, a posebno ultrazvučni prikaz djeteta i njegovog srca koje kuca, kako bi majke spoznale strahotu čina koje namjeravaju napraviti i da bi prihvatile dijete. Upozorila je kako „nikada ne treba osuđivati osobu, nego grijeh koji ta osoba čini", te da „rane koje ostaju nakon pobačaja samo Bog može iscijeliti".

Osvrnula se i na postupke umjetne oplodnje koji nužno dovode do pobačaja, posebno pri odmrzavanju i selekciji, kad začeto biće umire. Upozorila je i na ozbiljne posljedice kontracepcije i neurednog spolnog života na zdravlje žene, od kojih je jedna i neplodnost. A kad je riječ o eutanaziji kao ozakonjenom ubijanju čovjeka na kraju njegovo životnog puta, istakla je kako praksa potvrđuje da mnogi i vrlo teški bolesnici, kad im se ostave tablete za „laku smrt", odbijaju to učiniti, što samo potvrđuje činjenicu da je „čovjek biće stvoreno za život".

Posljednjeg utorka u nizu, 30. listopada, o temi „Spolnost osobe" govorio je dr. sc. Mislav Kutleša, prefekt u Nadbiskupskom bogoslovnom sjemeništu i profesor na Katoličkome bogoslovnom fakultetu. Kroz konkretne primjere iz života mladih pokazao je kako nepoznavanje i nerazumijevanje vlastite spolnosti može završiti loše po čovjeka i njegove bližnje. Posebno je istaknuo kako su mladi upravo na području spolnosti „pod velikim pritiskom i utjecajem medija, zbog čega se često gubi individualnost mlade osobe i ona se utapa u jednoličnoj masi vođenoj pomodnim trendovima" te rekao kako je mladima „potrebno posvijestiti da sve što im se nudi u društvu nije nužno i za njihovo dobro".

U tom je smislu govorio o važnosti čuvanja vlastite čistoće, koja ne uključuje samo „predbračnu čistoću, već i čistoću pogleda i misli upućenih braći ljudima". Govorio je i o štetnosti pornografije „koja čovjeka svodi na stvar i iz ljudskih odnosa isključuje ljubav, a uvodi sebičnost i tako ih razara". Predstavio je mladima i sadržaj kurikuluma Zdravstvenog odgoja koji je ove godine uveden u škole, istaknuvši među ostalim kako se u jednom dijelu taj predmet „kosi s osnovnim načelima kršćanskog odgoja i odgovornosti jer spolnom odgoju pristupa izrazito liberalistički i protivno kršćanskom učenju".

Verica Kraš Villa

Ispišite stranicu: