Kao novi poticaj za daljnje proučavanje i promicanje vjeronauka u hrvatskim školama u izdanju Glasa Koncila objavljena je knjiga Vjeronauk - izazov školi i Crkvi. Istraživanje o vjeronauku u hrvatskom školskom sustavu na području Zagrebačke nadbiskupije Valentine Blaženke Mandarić, Alojzija Hoblaja i Ružice Razum. Riječ je o studiji, prvoj takvoj kod nas, nastaloj u okviru znanstvenog projekta Vjeronauk u hrvatskom školskom sustavu. Empirijsko istraživanje na području Zagrebačke nadbiskupije koji je proveden 2008. godine u 130 škola iz 7 županija na području Zagrebačke nadbiskupije prije uspostave Sisačke i Bjelovarsko-križevačke biskupije. U istraživanju su sudjelovale dvije različite skupine ispitanika. Prvu su skupinu činili nastavnici vjeronaučne nastave, a drugu skupinu 995 učenika završnih razreda (3. ili 4. razred) u 65 srednjih škola. Iako se potreba za empirijskim istraživanjima o vjeronauku u školi zamjećuje već duže vrijeme, dosad takva istraživanja nisu provedena u Republici Hrvatskoj. Osnovni sadržaj knjige, koja se sastoji od 280 stranica podijeljenih u tri cjeline, čine rezultati toga istraživanja i njihova interpretacija. Prvi dio se bavi vjeronaukom u školskom sustavu, u drugom se promišlja o identitetu vjeroučitelja, a u trećemu o pedagoško-didaktičko-sadržajnoj impostaciji vjeronauka u školi. Kao što je u uvodnoj riječi istaknuo kardinal Josip Bozanić rezultati koje predstavlja ova studija izazov su za Crkvu u Hrvatskoj. "Potiču Crkvu da s još većom ozbiljnošću i zauzetošću nastavi ulagati u vjeronauk kao školski predmet te u inicijalno i trajno obrazovanje vjeroučitelja. Još je 1979. godine sluga Božji Ivan Pavao II. istaknuo kako je suvremena Crkva "pozvana da katehezi posveti svoje najbolje zalihe u ljudima i snagama, ne štedeći napore, umore i materijalna sredstva" (Catechesi tradendae, br. 15). Danas je taj poziv, zbog složenosti i brojnih izazova suvremenoga društva, još aktualniji. Vjeronaučna je nastava iznimna služba i po tome što s pomoću nje Crkva redovito susreće tisuće učenika." Osim toga, rezultati ove studije, nastavlja kardinal Bozanić, izazov su i za školu, želi li promicati cjelovit razvoj učenika. "Crkva je uvjerena u značaj vjeronauka u školi koji je u službi cjelovitoga razvoja čovjeka. Vjeronaučna nastava nudi svoj specifičan doprinos cjelovitome razvoju osobnosti učenika, šireći obzorja transcendencije i pomažući ljudskoj osobi susret s Bogom. Katolički vjeronauk naglasak stavlja na cjelovit odgoj čovjeka te, imajući u vidu religijsku dimenziju, na promicanje osobnih i društvenih, općeljudskih i vjerničkih vrjednota, kao što su dostojanstvo ljudske osobe, sloboda, solidarnost, identitet, odgovornost, dijalog i dr. Riječ je o danas iznimno vrijednoj službi u hrvatskome društvu za koju ne bi trebala biti zainteresirana samo Crkva, nego i društvena zajednica." Objavljivanje ovih rezultata poklapa se s važnom obljetnicom vezanom za nastavu vjeronauka. Ove se godine naime obilježava 20 godina od uvođenja vjeronauka u školski sustav Republike Hrvatske, a to je vrijeme iznimna prilika da se analizira postojeće stanje i definiraju elementi za unaprjeđenje vjeronaučne nastave. (GK)
IZ RECENZIJA:
Autorska trojka stručnjaka religijske pedagogije i katehetike sa suradnicama dokazala je da hrvatska religijska pedagogija i katehetika oduvijek po vrsnoći stoji rame uz rame s europskom te da su empirijska istraživanja neizostavna za razvoj religijskopedagoške i katehetske znanosti tj. školskog vjeronauka i kateheze.
Doc. dr. sc. Jadranka Garmaz
Dr. sc. Gordan Črpić
Prof. dr. sc. Josip Baloban
Naručite knjigu putem interneta