Zagrebačka nadbiskupija

Zagrebačka nadbiskupija

Homilija kardinala Bozanića na misi svetkovine Rođenja Gospodinova


Kardinal Josip Bozanić, nadbiskup zagrebački


Homilija na danjoj Misi

Bogoslužni prostor Bl. Alojzija Stepinca, Božić 2022. godine.

Liturgijska čitanja: Iz 52,7-10; Heb 1,1-6; Iv 1,1-18
 

Draga braćo i sestre!
Hodie Christus natus est nobis!
Danas nam se rodio Krist!

Taj radosni navještaj odjek je anđelova navještaja pastirima obasjanima svjetlošću s neba: »Evo javljam vam blagovijest, veliku radost za sav narod! Danas vam se u gradu Davidovu rodio Spasitelj – Krist, Gospodin« (Lk 2, 10-11).

Ispunjena božićnom radošću Crkva danas naviješta sebi i cijelome svijetu novost božićnog događaja. Pokušajmo taj Događaj nad događajima gledati s motrišta pastira. Pastirima je prvima naviještena Betlehemska radost; njih je prve „obasjala slava Gospodnja“ (Lk 2, 9) i oni su, nakon Blažene Djevice Marije i svetoga Josipa, bili prvi pred rođenjem utjelovljenoga Boga. Pozvani od anđela, oni su se te noći spremno odazvali.

U prisutnosti pastira, tih materijalno siromašnih ljudi, susreću se: nebesko svjetlo, dostojanstvo čovjeka, poštovanje, služenje i davanje hvale Bogu. U čudesnome svjetlu te noći vidljive su razne ljudske potrebe i ranjenosti, kao i povezanost stvorenoga svijeta i čovjeka koji je kruna Stvaranja (usp. Božićna poruka 2022.).

2. Dragi vjernici, i mi smo danas na Božić pozvani zajedno s pastirima dati hvalu Bogu, usmjerujući srce i pogled u novorođenče »povijeno gdje leži u jaslama« (Lk 2, 12). Upravo u klanjanju pronalazimo najdublju, izvornu i nepobitnu istinu o kršćanskom Božiću. Moramo se svjesno i odlučno usmjeriti na klanjanje Bogu, ako želimo vjernički živjeti Božić, ako nam je stalo da tu istinu drugi prihvate i žive te da istinsko značenje Božića uvijek jasno blista.

Što zapravo znači klanjati se novorođenom Kristu? Znači obnoviti vjeru u Boga živog i nazočnog u Djetetu rođenu od Djevice Marije. Isus, Sin Marije iz Nazareta, koji je začet po Duhu Svetomu u njezinu krilu i kojega je devet mjeseci pod srcem nosila i rodila, Sin je vječnog Oca. On je za nas postao čovjekom. On je Emanuel, Bog s nama! To je iskonski milosni događaj koji je objavljen u Betlehemu, a Ivan ga u Proslovu svoga evanđelja opisuje riječima: »I Riječ tijelom postade i nastani se među nama« (Iv 1, 14).

3. Braćo i sestre, čovjek može živjeti bez mnogih stvari. Međutim, ne može živjeti, a da barem na trenutak ne pokuša dosegnuti smisao svojih djela. Evanđelje današnje svetkovine na to smjera. Naime, u početku bijaše Riječ, u početku bijaše smisao. Tako bismo mogli sažeti početak iz Proslova Ivanova evanđelja.

Grčki pojam logos, koji prevodimo s Riječ, ne izražava samo komunikacijski čin govorenja, već misao koju oblikujemo u riječ i govor. Ako se dublje propitkujemo o etimologiji te grčke riječi, naći ćemo blisku vezu između imenice logos i grčkog glagola koji se prevodi sa skupiti, okupiti. Svaka naša rečenica skup je misli, slutnja, osjećaja kojima razum daje jedinstven i jasan smisao.

Razmislimo li samo na trenutak, uočit ćemo da trajno pokušavamo nešto »skupiti«: dužnosti, susrete i iskustva koji su ponekad suprotnih, različitih predznaka – kako bi poprimili jedinstveno značenje. I to nazivamo smislom. Početak četvrtog evanđelja vodi nas ka počecima svega što postoji. U početku nije bio kaos ili besmisao. U početku je bio smisao, nestvoreni smisao koji je kod Boga i koji je Bog. »U početku bijaše Riječ i Riječ bijaše kod Boga, i Riječ bijaše Bog« (Iv 1, 1). Sve je po smislu postalo. Smisao poput sjene sve prati i ostavlja trag u čitavom svemiru i u svakom stvorenju. Ništa se bez njega ne može objasniti (Iv 1, 3).

Kad podrhtavamo pod udarcima života, moramo se vratiti na njegove početke i pronaći smisao koji nije u našim rukama, koji ne možemo mi dati, niti napraviti, već jednostavno prihvatiti. Smisao je poput života malog djeteta – ne stvara ga se, već ga se prihvaća.

4. Riječ je o »životu« (Iv 1, 4). Život bijaše ljudima svijetlo. Bog je  život darovao svemu stvorenju. Zato u početku bijaše dar. U početku je postojala želja da se život proširi na sve. Ovaj darovani i prošireni život »svjetlo« je ljudima. Čovjek oduvijek povezuje svjetlo sa shvaćanjem i poznavanjem stvarnosti. Ponekad nam se čini da čovjek polaže pravo na apsolutiziranje svojih domišljaja i stavova, kao neograničeni sudac svemu. Međutim razum nije svjetlo ljudima, Život je svjetlo.

Braćo i sestre, s koliko se pogrešnih misli pokušava oblikovati život, kao da on može ostati zarobljen unutar naših misli. U naše se vrijeme u raznim glavama i centrima rađa toliko nasilnih misli, sposobnih uništiti i potpuno promijeniti život. Te su misli jako daleko od počela koje sve rasvjetljuje i koje tmine ne mogu ugušiti. Upravo tako možemo prepoznati pravi život, Božji život: tmine ga doslovno ne mogu progutati. Ono što je bilo u početku ostaje zauvijek. Ideologije i teorije koje sebi pripisuju pravo nad tuđim mišljenjem, koje žele kontrolirati i preko svojih mreža upravljati mislima, uvode u tmine i noć. Božanski život, darovan iz ljubavi, širi svijetlo, istinu i ljepotu.

5. Draga braćo i sestre, upravo se smisao, to jest Riječ utjelovila u bezgrešnom krilu Djevice Marije. Dok razmišljamo o jednostavnosti jaslica, njihova je ljepota na još jedan način povezana s početkom. Onaj koji je bio u početku svega, želio je svoj početak doživjeti i među nama. Po utjelovljenju i rođenju u Betlehemu, dah božanskoga života zauvijek se sjedinio s čovjekovim tijelom, te od tada naše tijelo nosi miris betlehemske špilje. Svjetlo zauvijek rasvjetljuje tamu. Postali smo djeca Božja i nismo rođeni ni od krvi, ni od volje tjelesne, nego od Boga (usp. Iv 1, 12-13). Sve ono što u nama jest život, potječe od božanskog života koji nam se objavio u jednostavnosti Božića.

Braćo i sestre, uz općeniti poziv na otvorenost dobru, etička vrijednost Božića, u biti, i nije u nekim posebnim naporima. Nije stvar u tome da u prvom redu moramo djelovati, već naprosto dopustiti da nas dotakne život koji kuca na našim vratima. Kao što dijete ne traži ništa osim da ga prihvatimo i da sve ono što za njega činimo iz toga proizlazi, tako i nas otajstvo Božića vraća zaboravljenim ili potisnutim izvorima, gura nas na početak svega – kako bismo pronašli smisao koji nije naše djelo, a daje ljepotu svemu što  postoji na svijetu.

Bog je izrekao svoju Riječ, kako nas podsjeća pisac poslanice Hebrejima. Nakon mnogih riječi i posredovanja sve je sažeo u svojemu Sinu. Ali ono što dolazi na kraju upravo je ono što je bilo na početku, što oduvijek rasvjetljuje ljudski život. Isus u jaslicama rasvjetljuje naš um i daje smisao našem životu.

6. I na kraju, božićno bogoslužje ne dopušta nam da ostanemo samo u apstraktnom. Traži da ono što slavimo započne i živjeti u nama, jer milost zahtijeva odgovor. Otajstvo u nama treba postati životom, kako bi  svojim životom svjedočili navještaj spasenja, da bi naša djela bila odsjaj naše vjere.

Svatko od nas pozvan je mijenjati i popravljati ono što u sebi pronalazi da nije kako treba, što nije u skladu s dostojanstvom djece Božje. Sveti papa Lav Veliki, taj drevni učitelj Božića, poziva nas: »Kršćanine, prepoznaj svoje dostojanstvo: kao dionik božanske naravi, ne vraćaj se prijašnjim podlostima i nedoličnu ponašanju.«

Predraga braćo i sestre, obnovljenom vjerom i nadom, zagledani u maleno Dijete u jaslicama, živimo dosljedno svoj kršćanski poziv, donoseći posvuda radost i mir. Obnavljajmo spone povjerenja, uzajamnog poštivanja, razumijevanja, zajedništva i solidarnosti u našem hrvatskom društvu.

Molimo za sve potrebe naše domovine i svijeta. Posebno molimo za mir u Ukrajini koja svaki dan krvari. Iz perspektive našega iskustva iz devedesetih godina prošloga stoljeća, ne bi nam smjelo biti teško razumjeti tamošnju situaciju i biti otvoreni za pomoć, koliko je to moguće.

Božić nam daje novu i neočekivanu perspektivu, jer dolazi od Boga i njegove ljubavi, jer nije djelo ljudskoga sebičnog domišljanja. Naše je vjerničko poslanje mijenjati perspektivu života u svojoj sredini, gradeći pozitivna ozračja koja otvaraju radosti življenja i kada je najteže. I u ovo božićno vrijeme imamo više razloga za radost i zahvaljivanje u našoj hrvatskoj domovini. Širimo pozitivno ozračje prepoznajući dobro u našoj sredini. Božić je vrijeme povrataka i novosti.

Ako se vratimo Božiću, Božić će nas vratiti nama samima, vratit će nas bližnjima, zajedništvu, obitelji, Crkvi i domovini; vratit će nas ljepoti novosti koja ne dijeli, ne otuđuje, ne prijeti i ne unosi tjeskobu (usp. Božićna poruka 2022.).

Čestitam vam Božić i molim Gospodina da vas obdari božićnim mirom i prati svojim blagoslovom.
Svima vama i vašima, svima koji ste povezani s nama putem radija i televizije, želim čestit Božić.