HR

Aktualnosti

Objavljeno: 20.01.2011.

Identitet kao vrjednota koju školski sustav treba promicati

slika

Uoči početka novog ciklusa tribina "Zajednički vidici" u izdanju Glasa Koncila objavljen je zbornik radova "Identitet kao odgojno-obrazovna vrjednota" urednica s. Valentine Blaženke Mandarić i Ružice Razum kao prva knjiga nove biblioteke "Vidici".

U zborniku je na 212 stranica objavljeno osam izlaganja s tribina održanih tijekom 2010. godine te predavanje kardinala Josipa Bozanića iz 2009. godine "Najnovija europska istraživanja o vjeronauku u školi" u kojemu se promišlja o obilježjima katoličkoga školskog vjeronauka u Europi na temelju najnovijih europskih istraživanja o vjeronauku.

Tribine održane 2010. godine promišljale su o vrijednostima, osobito o jednoj vrijednosti – identitetu. "Nacionalni okvirni kurikulum za predškolski odgoj i obrazovanje, te opće obvezno i srednjoškolsko obrazovanje", kao temeljni dokument koji definira osnovne sastavnice predškolskoga, općega obveznoga i srednjoškolskoga odgoja i obrazovanja, prepoznao je naime u identitetu jednu od temeljnih odgojno-obrazovnih vrijednosti koju školski sustav od predškole pa do završetka srednjoškolskog obrazovanja treba promicati. U današnjemu složenomu globalizacijskome svijetu postaje sve očitije kako je važno otkrivati, razvijati osobni, kulturni, vjerski i nacionalni identitet. Stoga je i jedan od važnih zadataka suvremene škole pomoći učenicima razvijati smisao za vlastiti identitet, kao i smisao za poštivanje različitosti.

Ivan Šaško tako u prilogu "Odlike identiteta, njegova svrha i važnost" promišlja o temeljnim sastavnicama identiteta, o europskom i kršćanskom identitetu te o krizi identiteta. Špiro Marasović, u prilogu "Identitet", promišlja o poteškoćama u definiranju osobnog, grupnog, nacionalnog i religijskog identiteta, o odnosu globalizacije i krize identiteta te o posljedicama krize identiteta u pastoralnoj, posebice vjersko-odgojnoj praksi.

O identitetu u postmodernom kontekstu u prilogu "Postmoderna i identitet" promišlja Tonči Matulić. U prilozima "Hrvatski identitet i povijest" Nevena Budaka i "Crkva i nacionalni identitet" Slavka Sliškovića promišlja se o nacionalnom identitetu.

Dva su priloga posvećena promišljanju o odnosu jezika i identiteta: "Jezik i identitet" Stjepana Damjanovića i "Zazvao si nas imenom hrvatskim. Promišljanja o hrvatskome identitetu" Jasne Šego. Kršćanskome europskome identitetu posvećen je prilog Željka Tanjića "Europa u misli Karla Rahnera".

Zbornik donosi i prilog s. Valentine Blaženke Mandarić i Ružice Razum "Odgojno-obrazovno djelovanje i vrijednost", čiji je cilj uvesti u problematiku društveno-kulturnih i odgojno-obrazovnih vrijednosti o kojima se u zborniku promišlja. Time ovaj zbornik pridonosi produbljivanju i populariziranju tema iznimno važnih za promicanje dijaloga vjere i kulture te religioznog i odgojno-obrazovnog djelovanja u suvremenome hrvatskom društvu.

Na kraju knjige u riječi i slici nalazi se kratki pregled tribina "Zajednički vidici", koje je Ured Zagrebačke nadbiskupije za vjeronauk u školi pokrenuo 2008. godine. Te tribine imaju za cilj promicanje dijaloga vjere i kulture, senzibiliziranje šire javnosti za odgojna pitanja, posebice pitanja religioznog odgoja, poticanje konstruktivne rasprave radi traženja kvalitetnijih odgovora s obzirom na religiozni odgoj i odgojno-obrazovne perspektive te promicanje unutarcrkvenog dijaloga, osobito u religijsko-pedagoškim i katehetskim pitanjima. Zanimanje brojnih posjetitelja tribine za izložene teme potvrđuje opravdanost postojanja te jedinstvene tribine u gradu Zagrebu. (ip, rr, gk)

IZ RECENZIJA

U zborniku nalazimo niz kvalitetnih i visoko stručnih razmišljanja o odnosu identiteta i postmoderne, globalizacije, vrjednota, nacije, fundamentalizma, relativizma, kulturnog i religijskog pluralizma, jezika, ulaska u EU. Studije i članci takva sadržaja kod nas u Hrvatskoj nedostaju, zato smatram da zbornik radova predstavlja dragocjen doprinos tematici identiteta kao odgojno-obrazovne vrjednote. (Dr. sc. Anđelko Domazet)

Radovi prezentirani u ovome zborniku originalni su prinos istraživanju identiteta i uloge identiteta u odgojno-obrazovnom sustavu. (Dr. sc. Gordan Črpić)

Imajući u vidu svih deset članaka koji se iscrpno bave pitanjem identiteta, možemo slobodno reći da smo dobili jedan misaono vrlo vrijedan i poticajan zbornik, koji preporučamo svima koji se žele pozabaviti tom tematikom. Zbornik pruža izvrsno razumijevanje identiteta pod različitim vidovima, od teološkoga, filozofskoga do povijesno-jezičnoga. Rijetko se može pronaći jedna studija u kojoj se nad identitetom razmatra tako slojevito i detaljno. (Dr. sc. Ivica Raguž)

Zbornik "Identitet kao odgojno-obrazovna vrjednota" može se po cijeni od 75 kuna naručiti putem interneta, na tel./faks 01/4874 319, nabaviti u Glasu Koncila na Kaptolu 8 u Zagrebu ili u bolje opskrbljenim knjižarama.

Ispišite stranicu: