HR

Aktualnosti

Objavljeno: 22.02.2016.

Deset Božjih zapovijedi – putokazi na putu vjere



Vjeroučitelji Zagrebačke nadbiskupije i Bjelovarsko-križevačke biskupije okupili su se 20. veljače 2016. u prostorijama Nadbiskupijskog pastoralnog instituta u Zagrebu na stručnom skupu pod naslovom 10 Božjih zapovijedi - putokazi na putu vjere u organizaciji Ureda za vjeronauk u školi i Agencije za odgoj i obrazovanje.

Kroz uvodnu molitvu u radni dio skupa vjeroučitelje je uvela prof. dr. sc. Valentina Mandarić, a pozdravnu riječ i dobrodošlicu izrazila je i viša savjetnica za vjeronauk, mr. sc. Gordana Barudžija.

U predavačkom dijelu predavanja su pripremile doc. dr. sc. Marija Pehar i doc. dr. sc. Silvija Migles. Prva predavačica, dr. sc. Marija Pehar, govorila je na temu Dekalog – deset Božjih riječi čovjeku i zašto ih je važno čuti. Predavačica je aktualizirala 10 Božjih zapovijedi na način koji je blizak suvremenom čovjeku. Sve zapovijedi odnose se na odnos čovjeka s Bogom i s drugim ljudima, a sve su jednako božanskog podrijetla jer kroz odnos prema čovjeku čovjek iskazuje svoj odnos prema Bogu. U tom su smislu zapovijedi upute za dobar život, upute koje će olakšati snalaženje u svijetu.

Zapovijedi tako postaju istinsko bogoslužje kad se vrše u odnosu s drugima i prema drugima, jer i Bog je u odnosu sa svim ljudima. „Boga vrijeđa sve što je protiv čovjeka i njegova dobra, a proslavlja ga kada se čovjek razvija kao istinsko ostvarenje njegove namisli,“ ističe Pehar.

U kontekstu Božjih zapovijedi predavačica se osobito zadržala na zapovijedi o Božjem imenu. Naime, dodjela imena u Bibliji nosi posve drugo značenje za biće nego što to danas koristimo – ono označava narav i samu bit imenovanog bića. Objavljivanjem Bog sebe objavljuje kao posve drukčijeg – on je tu za čovjeka, ali ne na način da bi čovjek njime ovladao. Zloporaba izgovaranja Božjeg imena stoga je stavljena i na razinu zapovijedi – zbog strahopoštovanja kojim se čovjek mora odnositi prema Bogu kako bi mogao naći svoje pripadajuće mjesto u svijetu i odnosu prema drugim ljudima.

Doc. dr. sc. Silvija Migles govorila je na temu Socijalna dimenzija Deset riječi: temelji etičko-socijalne izgradnje čovjeka i društva. Naglasak je stavila na primjenu Dekaloga u konkretnom životu temeljeći se na dokumentu Biblija i moral. Biblijski korijeni kršćanskog djelovanja.

Dekalog je i danas temelj djelovanja u suvremenom svijetu, iako je svijet posve različit u odnosu na biblijsko doba. S obzirom na komunitarnu dimenziju života predavačica se osobito osvrnula na današnji odnos čovjeka prema radu, a osobito je aktualizirala sedmu i devetu zapovijed (ne ukradi i ne poželi tuđeg ženidbenog druga).

Jasno je da su sve zapovijedi međusobno povezane i gotovo neodvojive, a pokrivaju sve dimenzije socijalnih međuodnosa. Sedma stoga zapovijed osobito u svom pozitivnom iskazu predstavlja zaštitu, tumači prof. Migles: „Zaštita blagostanja bližnjega i zaštita siromašnih; pravedna razdioba dobara unutar društva i opće dobro“. Tu svatko treba promisliti što znači krađa na osobnoj razini (pronevjera, neplaćanje poreza); krađa na profesionalnoj razini (zloupotrebe položaja); krađa u vremenu cyberspacea (krađe identiteta i informacija); krađa na globalnoj i ekološkoj razini (potrošnja i raspodjela dobara i kontrola prirodnih resursa); neosjetljivost na problem nepravednih raspodjela društvenih dobara – sve su to područja koja svoj oslonac, ako pred očima imamo dobro svake osobe, imaju upravo Dekalog, koje u svojoj biti štiti baš svaki ljudski život od začeća do prirodne smrti.

Nakon teorijskog okvira, gdje su u raspravi dali svoj doprinos svjedočeći svoja iskustva iz prakse, vjeroučitelji su kroz četiri radionice radili na primjeni Dekaloga u radu s učenicima. Dekalog – kako ga aktualizirati u nekoliko koraka? radionica je koju je pripremila  Iva Dorić; Josip Štefanac i Tomislav Krušlin vodili su radionicu pod naslovom Božje zapovijedi – upute smisla i putokazi do vječnog života; Anita Ramljak svoju je radionicu osmislila pod naslovom Stvaralačko izražavanje u obradi Dekaloga, a Gordana Barudžija vodila je radionicu Koja znanja, vještine i stavove srednjoškolci razvijaju kroz temu Dekaloga?.
Ispišite stranicu: