HR

Aktualnosti

Objavljeno: 29.03.2015.

Biblijski simboli u vjerskom odgoju


Sedamdesetak odgojiteljica u vjeri okupilo se ujutro 28. ožujka na stručnome skupu u prostorijama Ureda za vjeronauk (Branjugova 1). Organizatorice susreta, u ime  Agencije za odgoj i obrazovanje mr. sc. Gordana Barudžija i u ime  i  Ureda za vjeronauk u školi prof. dr. sc. Valentina Blaženka Mandarić zaželjele su okupljenim odgojiteljicama dobrodošlicu i najavile tijek skupa.



Uvijek  raspoloživ za susrete s  vjeroučiteljima i odgojiteljicama u vjeri, prof. dr. sc. Božo Lujić i ovoga se puta rado odazvao pozivu da s odgojiteljicama progovori o biblijskim simbolima. Štoviše, održao je dva predavanja. Biblijski simboli – dublje poniranje u svijet Biblije naslov je prvoga predavanja. Polazište promišljanja je kontekst u kojem je kroz tisućljeća nastajala Biblija u okruženju nomadske i ratarske kulture, a koje su pomalo strane suvremenom čovjeku. Isto je i s jezikom kojim je Biblija pisana, a koji obiluje simbolima, slikama, znakovima – odnosno načinom razmišljanja tadašnjega čovjeka. 

Međutim, činjenica je da svi pojmovi kojima se koristi i suvremeni čovjek kreću od slike, slikovitosti, a isto tako i smjeraju prema slici. Biblijski je jezik nadasve slikovit jer na razumljiv način teži predočiti svu složenost života, pojašnjava prof. Lujić. Čak i na Boga biblijski čovjek primjenjuje vrlo antropomorfan govor, iako uvijek naglašava njegovu različitost, a razlog je tome što se slike u smislu analogija (usporedbi) uzimaju iz svakodnevnoga života. Tako je Bog u Starome zavjetu prikazivan kao kralj, kao vladar, ali s jasnom razlikom prema zemaljskim vladarima: Bog je moćan, ali je i svemoćan, posve mu je jasna sudbina naroda i pojedinca. Javljaju se i slike vezane uz Boga, primjerice u liku anđela, njegovih slugu koji komuniciraju i s ljudima, Boga istodobno skrivajući i otkrivajući. Osobita slika Boga navodi se kod proroka Hošee. On Boga predočava u slikama i oca i majke, u slici zaručnika i zaručnice, dočaravajući tako način na koji Bog ljubi čovjeka.

Kod Isusa je pak naglašena slika Boga kao oca, ističe profesor, koji kroz ljubav koja je obilježena milosrđem svojim sinovima daje slobodu izbora. Osobit je doprinos odgojiteljica koje danas trebaju djeci približiti i s njihovim svijetom povezati odgojiteljice. One se svakako moraju služiti načinom na koji progovara i Biblija, polazeći od dječjega iskustva i njima poznatim svijetom. U Bibliji se to ostvaruje na način parabola, primjera, izreka, usporedbi, zagonetki, rugalica, simbola. U Novome zavjetu Isus progovara u slikama – parabolama u kojima iskazuje Božji odnos prema čovjeku.

Nakon kratke pauze održano je drugo predavanje, gdje je na temi Voda – biblijski simbol očišćenja i života prof. Lujić konkretizirao promišljanje o simboličkom biblijskom govoru. Blagoslovljen je život tamo gdje ima vode, ističe predavač, osobito u sušnim prostorima gdje je voda nositeljica života. Uloga je vode stoga višestruka, što je predavač pokazao i na konkretnim biblijskim primjerima. Voda tako ima ulogu stvaranja, ali u vodama potopa ima i ulogu uništenja. Voda ima i ulogu spasenja (na primjeru Mojsija i izlaska iz egipatskog ropstva), ulogu očišćenja (pere, čisti, osvježava); tu su i biblijske vode susreta (kad se vodu zahvaćalo na zdencima i bunarima); a tu su i vode novoga i konačnoga života, kao i vode Edena – novoga Jeruzalema iz apokaliptičke literature.

Nakon zanimljivih predavanja koja su pobudila mnoga pitanja i pokazala da je interes za simbole tema koja bi se dala i više produbljivati, uslijedio je radionički dio stručnoga skupa. Kreativne radionice, kako to samo tete iz vrtića znaju, a koje su ih pripremale s puno ljubavi i nadahnuća, priredile su dvije odgojiteljice-savjetnice iz DV Vrapče u suradnji s ostalim kolegicama iz vrtića. Važnost znakova i simbola u životu djeteta obradila je u svojoj radionici Snježana Catela, a Ivanka Popović vodila je radionicu Komunikacijska i značenjska snaga simbola. Obje su radionice donijele i obradile zanimljive i lijepe ideje i načine obrade vjerskih tema (literarno i likovno) s djecom predškolskog uzrasta, a osobito su dobro bile prihvaćene i autorske pjesme odnosno igre s pjevanjem na temu izgubljene ovce kojima tekst i glazbu potpisuje Ivanka Popović.

 
Ispišite stranicu: